My favorite badguys

Jag tänkte göra en liten lista på badguys som jag älskar! eller ja, liten lista, den är väl egentligen kilometerlång men jag kan ju inte ha med alla godingar ;) För övrigt så älskar jag listor, det är något av det bästa som finns när man är uttråkad.


Jokern - Heath Ledger
Heath gjorde en sådan grym tolkning av Jokern i den senaste batmanfilmen att jag kom på mig själv med att ständigt undra om det varkligen var han bakom allt smink. Jokern är så brutal, så mordisk och så psykopatisk att jag inte kan låte bli att älska honom, att han är helt utan sympati gör ju honom bara ännu mer älskvärld.
Jag menar, vem får inte rysningar när han säger "Let's put a smile on that face!"?


Viktor - Bill Nighy
Jag tycker bara bätte och bättre om Bill Nighy och karaktärerna han väljer att spela. Viktor var ett alldeles utmärkt val eftersom Bill nästan alltid spelar goodguys och variation är ju alltid bäst! Viktor ligger ungefär på samma våglängd som Jokern eftersom han är så brutal i allt han gör. Jag vill inte avslöja filmen för de som inte sett den ännu, men det han gör är så äckligt brutalt att jag blev kär i honom direkt. Något mer jag älskar med honom är att han låter makten gå honom så högt över huvudet så att han tillslut nästan fäller sig själv.
"I should have crushed your skull under my heel when you were born."


Dr Hannibal Lecter - Anthony Hopkins
Jag fick aldrig se hannibal-filmerna för min familj när jag var mindre för att de var så himla hemska, jag ville nog inte se dom heller tror jag, men när jag väl gjorde det för ca 1 år sedan så älskade jag både filmerna och honom. Först var jag livrädd för honom men efter ett tag så började jag facineras av honom, sättet han talade på, sådär äckligt långsamt och lugnt hela tiden. Tillslut blev jag lite halvt kär i hur han var så sofistikerad men ändå helt psykopatisk och hur han kunde älska Clarice medans han samtidigt längtade efter att sätta tänderna i henne. Man måste erkänna att Hannibal Lecter är en sort för sig och jag tror att man antingen älskar eller hatar honom, jag kan säga att jag definetivt älskar honom.
"I ate his liver with some favabeans and a nice cianti"


Lord Voldemort - Ralph Finnes
Vart ska man börja gällande Voldemort? En av anledningarna till att han är så läskig tror jag är för att Ralph spelar honom, han är en sådan grymt bra skådespelare och jag har svårt att tro att någon skulle kunna gestalta honom som han gör. Det som gör Voldemort så läskig är att han vill ha all makt över både trollkarlsvärlden och mugglarvärlden och att han gör precis allt för att få den makten. Att han är okapabel till att älska är ju bara toppen på allting. Jag kan inte riktigt förklara varför jag älskar honom, kanske är det för att han är helt genom ond, eller så är det för att han försöker mörda den karaktären jag inte alltid står ut med i filmerna, Harry Potter.
"I'm going to kill you, Harry Potter. I'm going to destroy you."


Dracula - Richard Roxburgh
Van Helsing är en av de bästa vampyr/varulvs filmerna enligt mig, jag har sett den hur många gånger som helst. Mest på grund av mannen här ovan, jag tycker hans tolkning av Dracula är så jävla bra! Det jag älskar mest med honom är sättet han pratar på, det är otroligt hett på något konstigt sätt som knappt jag själv förstår. Sedan är ju Richard en riktigt bra skådespelare också, det får vi inte glömma, det gör en person ännu grymmare!
"No! I have no heart, I feel no love. Nor fear, nor joy, nor sorrow. I am hollow... and I will live forever."


Jareth - David Bowie
Labyrinth var min absoluta favoritfilm när jag var ca 9-10 år och David Bowie var en av mina första kändisförälskelser. Jag hittatde VHS-bandet med filmen på för ca 1 år sedan och jag blev så glad för att jag hade helt glömt bort filmen, ledsamt nog var hade jag tittat sönder bandet men jag letade upp filmen på nätet och blev åter igen helt kär i Jareth som spelas av Bowie. David Bowie är ju rätt het helt allmänt men i denna filmen är han helt oemotståndlig. När jag var liten förstod jag inte varför jag inte tyckte den var läskig när alla andra gjorde det, men nu förstår jag helt klart varför. Jag var jättekär i Jareth.
"Everything I've done, I've done for you. I move the stars for no one."


Sweeney Todd - Johnny Depp
Det fina med Sweeney Todd är att han blivit så elak som han är på grund av att hans familj togs ifrån honom, det facinerar mig. Alla dessa männsikorna han mördar, jag tror dom kanske skulle sluppit undan om han bara hade fått död på jugde turpin i första fösöket. Även fast vi vet hans historia så är han en väldigt mystisk person, vi har ingen aning om hur han har haft det på stället han varit alla dessa åren. För mig så gör det honom till en väldigt älskvärd karaktär. Jag måste ju erkänna att en av anledningarna till att jag tycker om honom så mycket är för att han spelas av Johnny Depp, de som känner mig väl känner till mina år av obsession för den mannen.
Sweeney Todd är för övrigt en av mina favoriter med Johnny bara för att han passar så satans bra som en riktig badguy.
"she looks just like her mother"

Jag skulle väldigt gärna vilja slänga in Severus Snape här men det känns inte riktigt rättvist så jag stannar här, även fast listan skulle kunna fortsätta i evigheter.

Kommentarer
Postat av: Moa

hahahaha DU är läskig.

2009-10-03 @ 11:55:34
URL: http://noparty.blogg.se/
Postat av: sandra

ååh du har ju missat massor med underbara bad guys! det verkar visserligen inte vara samma genre, men viggo mortensens roll i "the indian runner" är fantastisk. (kanske mest på grund av att viggo är typ världens snyggaste karl och man känner att man borde hata karaktären men man KAN bara inte!)

2009-10-03 @ 12:49:54
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: Linda

åh sweeney todd är sjukt bra!



http://tv-links.cc/tv/Scrubs.htm där har du en suverän länk! om du vill fuska och se hela säsongen ;)



Ja, de avsnitten är fina, väldigt annorlunda scrubs-avsnitt, men inte mindre bra för det

2009-10-03 @ 18:56:36
URL: http://lillyz.blogg.se/
Postat av: V

åh, johnny depp :D

2009-10-03 @ 20:06:06
URL: http://musicinmylife.blogg.se/
Postat av: M i c k a

spännande lista :D



sv: ja det tycker jag ni ska göra. ritkigt bra film!

2009-10-03 @ 22:27:37
URL: http://annamariamikaela.blogg.se/
Postat av: myrins ~

håller med på alla punkter! :D

heath ledgers är grym! eller.. var..

2009-10-04 @ 14:48:38
URL: http://myrins.blogg.se/
Postat av: Elvira

Jag fascineras också av dessa elaka människor och har svårt för att inte bli lite förälskad i filmernas "bad guys". Heath var fantastisk som Jokern, och Depps Sweeney Todd... håller med dig på alla punkter när det gäller den filmen! Kan inte låta bli att fundera på vad han kan ha varit med om under de åren han var borta.

2009-10-04 @ 21:36:10
URL: http://elefantbyxor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0