En lista om filmer

The best movie you saw during the last year.
The Boat that Rocked utan tvekan. Alla recensenter som sa att det var en sexistiskt och grabbig film kan ta sig någonstans, om TBTR är sexistisk vad är inte då alla collagefilmer och annan mainstreem-skit som kommer i från USA? Den är grabbig och tjejerna kanske framstår lite som objekt men det finns ju även den sidan av filmen där det absolut inte är så. Jag tycker att allt det är en del av filmens charm.
The most underrated movie
Garden State, Zach braffs regidebut är en riktig pärla. Den har en bra handling med en myskänsla igenom hela filmen, jag kan hålla med om att det är en film som man måste ha en speciell filmsmak för att tycka om men det hindrar den inte från att vara en av de bättre filmerna jag sett. Jag tycker inte alls att denna filmen får den uppskattning som den borde få.
Favorite love story in a movie
Jag är en hopplös kärlekskomedi älskare så detta är rätt svårt men jag måste välja filmen Love Actually men att välja favorit kärlekshistoria i den filmen går verkligen inte men David & Natalies historia gör mig alltid lika glad. Medans Aurelia & Jamie har den mest typiska och magiska historian som är så otroligt romantisk, jag menar, vem skulle inte smälta av att en man lärt sig ett helt nytt språk bara för att kunna söka upp dig och fria?
The most surprising plot twist or ending
Jag kommer ihåg när jag såg sjätte sinnet för första gången när jag var ungefär 12-13 år och hur jag blev så sjukt överrumplad av slutet. Det är den enda filmen jag kan komma på med ett överraskande slut just nu, men ni ska veta vad chokad jag blev när jag såg den, jesus. Liten och ovetande.
A movie that makes you really happy
The Notebook, den är både sorglig och mysig på samma gång. Om jag är lite nere och jag både vill bli peppad och gråta ut så är detta den perfekta filmen, den har också en av de bästa kärlekshistorierna genom tiderna.
A movie that makes you sad
Brokeback Mountain, den har mer ledsamma än lyckliga ögonblick och slutet är så himla ledsamt men det är också ganska uppfriskande, det är en film som inte behöver ett lyckligt slut för att vara riktigt bra. Huvudsaken är att jag gråter ögonen ur mig varje gång jag ser denna filmen.
A movie that you’ve seen countless times
Åh, det finns så satans många filmer som jag ser om och om och om igen, Red Dragon är en av de filmerna, nivet den 3:e Hannibalfilmen? den är enligt mig den bästa av alla hannibalfilmerna och jag svär, när jag köpte den så såg jag på den om och om igen under flera dagar. Ingen annan film, bara den.
A movie with the best soundtrack
Åter igen The Boat That Rocked, utan tvekan!
A movie that dissapointed you.
Shutter Island var en stor besvikelse för mig, efter att ha läst boken tänkte jag att filmen skulle vara grym men det var den inte. Leonardo DiCaprio är en stor favorit och han gör sin roll jättebra men jag tycker att de tar bort för mycket ur boken. Det jag tyckte var bäst med boken var att den innehöll så mycket gåtor och "pussel" som gjorde handlingen riktigt intressant och det gav mig som läsare en större inlevelse i boken men nästan inget av dessa gåtorna var med i filmen. Lappen i boken gav så mycket mer än den i filmen så jag blev väldigt besviken när det visade sig att de valt att ta bort den detaljen i filmen.
Favorite classic movie
The Shining är den enda jag kan komma på just nu men den är riktigt bra, en av de bättre Stephen King filmatiseringarna. Alla glagar på att hon som spelar Wendy är så himla ful och kass skådespelerska men jag tycker att Shelly Duvall gör sin roll trovärdig och det är skönt att de inte valt någon skitsnygg överklass-liknande kvinna. Boken är som alltid när det gäller filmatiseringar (speciellt av Stephen King) mycket bättre!
A movie that you hate
Jag som är så bra på att hata kommer inte på en enda film jag hatar över huvud taget, mycket tråkigt men sant.
A movie that is a guilty pleasure
Wild Child med Emma Roberts, jag ser på den när jag känner att jag bara vill gotta mig i brittisk engelska, löjlig humor och vänskap. Wild child är min bästa gulity pleasure film.

Favorite movie based on a book/comic/etc
Det finns ju bara ett svar på denna frågan, nämligen Harry Potter, inget kommer någonsin slå de filmerna. Jag kan inte säga vilken av filmerna som är bäst men jag tycker minst om Goblet of fire.
Favorite movie from your favorite actor/actress
Sleepy Hollow med Johnny Depp är en många favoriter med den mannen.
Favorite action movie
The Dark Knight måste väl räknas som en action film? Klart den gör.
Favorite animation
svååååårt! Det står mellan Lejonkungen, Tarzan, Hercules & skattkammarplaneten.
The most hilarious movie you’ve ever seen
Här finns det också sjukt många! Men The Hangover och de flesta filmerna med Will Farrell skrattar jag åt tills jag får kramper och gråter.

A movie that you love but everyone else hates
Spidermanfilmerna, nästan alla jag känner tycker att de filmerna är kassa men jag älskar dem! Allt med spiderman är koolt (förutom att han spelas av Toby McGuire möjligtsvis)
A movie that you wish you had seen in theaters
Fantastic Mr. Fox, Sherlock Holmes & Wolfman. Det känns rätt hårt när jag tänker på vad jag kunde ha fått se, speciellt alla grymma kick-ass scener i Sherlock Holmes.
Favorite movie from your favorite director
The Life Aquatic av Wes Anderson, den filmen är så magisk. Jag älskar att en speciell snubbe spelar David Bowie låtar på spanska hela filmen igenom. Jag älskar hur det mesta i den filmen är ömöjligt & jag älskar att se Matthew Gray Gubler i afro.

A movie from your childhood

Pinocchio, enligt min syster skulle jag alltid se den filmen när jag var liten, hon försökte alltid få mig att se en annan film men jag vägrade. Jag själv har inget minne av detta men det kan inte ha varit roligt för min stackars syster.


Kommentarer
Postat av: moa

Åh, detta var en intressant lista med intressanta svar! :D och jag måste hålla med om att Spiderman är hur bra som helst, vet ej hur många gånger jag sett dom filmerna men tröttnar aldrig, SÅ HIMLA BRA ÄR DOM! (dock är det mycket tack vare Toby McGuire som jag älskar dom så mycket, haha!)



Och The Boat That Rocked, det är en superbra film. Alla recensenter har fel. Vi har rätt.

2010-06-27 @ 11:46:14
URL: http://noparty.blogg.se/
Postat av: anna.

åh, boat that rocked är världens finaste. jag har inte ens kommit på idén att den skulle vara sexistisk. inte för att det skulle göra någon skillnad, jag älskar den innerligt ändå. och matthew gray gubler är snyggast någonsin utan tvekan, de senaste månaderna har jag sett alla 113 criminal minds-avsnitt bara för att man drömmer om honom på nätterna då.

2010-06-27 @ 11:57:51
URL: http://kaospassagerare.blogg.se/
Postat av: celine - F O T O &vardag

SV: håller med, det är bara så tråkigt. det verkar som om dom inte har nått att tänka med. ha det super

2010-06-27 @ 14:11:37
URL: http://ceelinee.webblogg.se/
Postat av: sandra

åh, rolig lista. den kanske jag snor om jag orkar ikväll. :)

2010-06-27 @ 17:30:28
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: - Alexandra!

Sleepy Hollow är verkligen underbar!



Ja jag tycker då att The Dark Knight är en actionfilm.



Av de tecknade filmerna du skrev väljer jag GARANTERAT Lejonkungen. :D

2010-06-27 @ 19:18:31
URL: http://ninjafruit.blogg.se/
Postat av: Elvira

kul lista. tror jag ska ta & göra den nån dag. själv såg jag Sherlock Holmes på bio & det är jag glad för - det eller storbildstv är den definitivt gjord för.

2010-06-27 @ 21:49:02
URL: http://madaboutzooey.blogg.se/
Postat av: Isabella

Åh, underbar lista!

2010-06-29 @ 01:03:44
URL: http://cocaineblues.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0